Social media strategie

Een gedegen plan voor de toekomst

Een goede social media strategie geeft je handvaten voor al je werkzaamheden en zorgt ervoor dat je betere resultaten gaat behalen. Je schrijft je social media strategie namelijk altijd vanuit je doelstellingen en maakt een strategie die optimaal aan deze doelstellingen zal bijdragen. Zo werk je aan de lange termijn aan het verbeteren van je bedrijf. Wij helpen je uiteraard graag met het schrijven van een strategisch social media plan.

Voordat we starten met het schrijven van een social media strategie adviseren we altijd eerst te beginnen met een 0-meting. Hierin gaan we zoveel mogelijk beschikbare data verzamelen om inzichtelijk te krijgen waar je kansen liggen.

Welke onderdelen kunnen niet ontbreken in een goede social media strategie:

Het spreekt uiteraard voor zich dat alle onderdelen in de strategie zoveel mogelijk vanuit onderzoek opgebouwd worden. Dit kan op basis van bestaande onderzoeken uit zowel in- of externe bronnen, maar soms is het nodig om aanvullend onderzoek te doen.

Doelstellingen

Een goede social media strategie start met SMART doelstellingen. Zo zorgen we ervoor dat je een duidelijk doel hebt en dat je dit doel ook meetbaar kunt maken. Uiteraard heb je als bedrijf een duidelijke omzetdoelstelling, maar het is goed om te bekijken of social media ook directe omzet op gaat leveren voor jouw bedrijf. In het hoofdstuk kanalen gaan we hier wat dieper op in en lichten we de rol van verschillende kanalen in je totale marketing funnel toe.

Om je doelstellingen concreet meetbaar te maken bepalen we hier ook direct welke kpi’s we gebruiken om te meten of de doelstellingen behaald zijn.

Merkverhaal

Nadat er meetbare doelstellingen geformuleerd zijn beschrijven we jouw merkverhaal. Indien je nog geen merkverhaal hebt is het zaak om deze in je social media strategie kort te beschrijven. In het merkverhaal beschrijf je:

Stel dat jouw bedrijf zich kenmerkt door uitstekende klantenservice dan is het belangrijk dat je deze uitstekende klantenservice ook op social media kunt waarmaken door je doelgroep optimaal te helpen als ze een bijvoorbeeld een vraag stellen.

Content thema’s

Om je merkverhaal goed aan te laten sluiten op je doelgroep is het van belang om te werken met content thema’s. Content thema’s zijn onderwerpen die terugkomen in alle content die je gaat produceren. Zo kun je ervoor zorgen dat je consistentie krijg in het verhaal dat je via social media gaat vertellen. Wanneer we kijken naar het eerder genoemde voorbeeld van uitstekende klantenservice dan zou klantgerichtheid een content thema kunnen zijn. In dit content thema kun je onderwerpen terug laten komen als:

Wij adviseren om maximaal 4 content thema’s uit te werken. Deze thema’s gebruiken we vervolgens om bijpassende onderwerpen te bedenken die in je contentplanning terugkomen. Zo zorgen we altijd voor een consistent verhaal en bouwen we echt aan je merk.

Doelgroepen

In dit hoofdstuk werken we alle doelgroepen zo compleet mogelijk uit. Hiermee bedoelen we dat we gedegen onderzoek zullen moeten doen om inzichtelijk te krijgen wie je doelgroep is. Heb je persona doelgroepen dan heb je al een duidelijk beeld van je huidige doelgroep, maar het kan zeker geen kwaad om deze verder aan te scherpen. Ook ditmaal geldt weer dat data erg belangrijk is. Relevante data over je doelgroep kunnen verzameld worden via:

Marktonderzoek helpt om inzichtelijk te krijgen hoe we jouw doelgroep op social media het best kunnen bereiken. Zo raadplegen we marktonderzoeken om te bekijken via welke social media kanalen we jouw doelgroep het best kunnen bereiken.

Een gratis tool om onderzoek te doen naar jouw doelgroep is Facebook audience insights. Hier kunnen we jouw doelgroep invoeren om vervolgens een duidelijker beeld te krijgen van o.a.:

In onderstaand voorbeeld zie je een overzicht van de doelgroep: Vrouw, 30-40 jaar, geïnteresseerd in Hockey, woonachtig in Noord-Brabant. We krijgen direct een lijst van Facebook met de plaatsen waar je deze doelgroep vooral kunt vinden.

Facebook audience insights

Met alle verzamelde data gaan we specifieke doelgroepen formuleren en koppelen aan het gebruik van social media. Zo krijgen we niet alleen een goed beeld van de doelgroep, maar weten we ook exact via welke kanalen we ze dienen te bereiken en hoe we ze het best kunnen benaderen.

Social media strategie breda

Kanalen

Om effectieve resultaten te behalen is het van belang om in dit onderdeel niet alleen te kijken naar de beschikbare social media kanalen waar jouw doelgroep actief is, maar ook te bepalen welke rol social media dient in te nemen in alle marketingkanalen die je inzet. Hierin kijken we daarnaast naar de fases in de customer journey en bepalen we op welke fases de kanalen voor impact moeten zorgen. Hiervoor maken we gebruik van het see, think, do, care model.

 

 

Stel dat je bijvoorbeeld salestrainingen verkoopt dan kan het zomaar zijn dat de do fase vooral plaatsvindt op je website of tijdens een persoonlijke afspraak. Social media zou in dit geval geschikt zijn om bekendheid te verhogen binnen je doelgroep en om deze doelgroep te laten overwegen een salestraining bij je af te nemen. Vervolgens kan op de website een afspraak worden gemaakt. In dit onderdeel is het van belang dat we een duidelijk overzicht maken van alle kanalen die we gaan inzetten en wat de rol van elk kanaal gaat worden.

Zo werken we uiteindelijk toe naar een kanaalstrategie die optimaal gaat bijdragen aan jouw marketingdoelstellingen. Daarnaast helpt het je enorm om een duidelijke rol voor social media te bepalen binnen alle marketing inspanningen.

Community management

Het grote voordeel van social media is dat je doelgroep kan reageren op jouw uitingen. Anders dan wanneer je een tv commercial inzet krijg je dus direct feedback en reacties die je inzicht kunnen geven over het effect binnen je doelgroep. De mogelijkheid om reacties te verzamelen geeft natuurlijk ongekende mogelijkheden! Ben je bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een product of dienst? Dan kun je jouw community vragen stellen om te onderzoeken of er überhaupt behoefte is aan een nieuw product of dienst, maar het kan je natuurlijk ook helpen om je huidige producten of diensten te verbeteren.

Met al die online interactie is het natuurlijk wel van belang dat we hier van tevoren goed over nadenken en in je strategie opnemen hoe we community management willen gaan inzetten om aan jouw doelstellingen bij te dragen. Daarnaast is het goed om na te denken over:

Een sterke community is goud waard, maar we bekijken in de social media strategie vooral hoe we interactie in jouw voordeel kunnen gebruiken!

Creatieve richtlijnen

In dit hoofdstuk werken we alle doelgroepen zo compleet mogelijk uit. Hiermee bedoelen we dat we gedegen onderzoek zullen moeten doen om inzichtelijk te krijgen wie je doelgroep is. Heb je persona doelgroepen dan heb je al een duidelijk beeld van je huidige doelgroep, maar het kan zeker geen kwaad om deze verder aan te scherpen. Ook ditmaal geldt weer dat data erg belangrijk is. Relevante data over je doelgroep kunnen verzameld worden via:

De basis van de creatieve guidelines zijn:

Het laatste onderdeel is van belang om ervoor te zorgen dat iedereen die met jouw social media strategie aan de slag gaat praktische voorbeelden ziet van hoe de richtlijnen zich uiteindelijk vertalen naar geschikte content.

Advertising

Om optimaal bij te dragen aan de doelstelling die in je social media strategie geformuleerd zijn is advertising haast onmisbaar. Het organische bereik op social media neemt steeds verder af. Wil je ervoor zorgen dat je zichtbaar bent bij je doelgroep? Reserveer dan voldoende advertising budget om de doelgroep met jouw boodschap te bereiken.

In het advertising gedeelte is het allereerst van belang om je doelgroepen verder uit te werken naar advertising doelgroepen. In veel gevallen is het namelijk zo dat je jouw doelgroep niet één op één kunt bereiken met de targeting mogelijkheden die de verschillende kanalen bieden. Daarnaast zijn de targeting mogelijkheden per kanaal vaak ook verschillend. LinkedIn biedt bijvoorbeeld meer mogelijkheden om op functietitel, vaardigheden of bedrijfsgrootte te adverteren terwijl Facebook meer data heeft over relatiestatus of interesses. Op basis van de kanaalstrategie werken we per kanaal de doelgroep uit en bepalen grootte van de doelgroep.

Om een goed beeld te krijgen van het budget dat nodig is om jouw doelstelling te bereiken dienen we benchmarks te bepalen. Benchmarks helpen ons om een beeld te krijgen van de gemiddelde kosten om je doelgroep te bereiken. Op basis van doelgroepgrootte en gemiddelde benchmark binnen deze doelgroep berekenen we benodigd budget.

Nu hebben we alle input om aan de slag te gaan! We gebruiken kanalen, doelgroep groottes en benchmarks om uit te rekenen hoeveel advertising budget je nodig hebt om jouw doelstellingen te behalen. Uiteraard verwerken we dit in een duidelijk overzicht waarin al deze onderdelen terugkomen.

Jaarplanning

In de jaarplanning maken we een totaaloverzicht van wat je dit jaar gaat doen om je doelstellingen te behalen. Uiteraard is het van belang dat deze jaarplanning naadloos aansluit op de beschikbare marketingplanning. Een jaarplanning geeft je handvaten om alle werkzaamheden over het gehele jaar inzichtelijk te krijgen en om op tijd de benodigde werkzaamheden op te starten.

Tot slot

Wanneer je social media strategie staat heb je een ideaal startpunt om met social media aan de slag te gaan. Je hebt duidelijke doelstellingen en richtlijnen waardoor je veel betere resultaten zult gaan behalen dan met een ad-hoc aanpak. Vind je het lastig om op basis van een social media strategie aan de slag te gaan? Dan helpen we je graag met ondersteuning of een passende training.