LinkedIn algortime

Laat het LinkedIn Algoritme in jouw voordeel werken

Het LinkedIn Algoritme werkt net even anders dan de algoritmes op ander social media kanalen. Maar ook LinkedIn heeft net als alle andere social media platformen een algoritme. LinkedIn is zoals je waarschijnlijk wel weet een interessant platform om in contact te komen met potentiële werkgevers opdrachtgevers en gelijkgestemden. Zeker als je werkzoekend, werkgever, recruiter, ondernemer of accountmanager bent heeft LinkedIn veel potentie. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze potentie er ook echt uithaalt? En hoe zorg je ervoor dat als jij een bericht plaatst op LinkedIn deze niet kwijtraakt tussen alle andere berichten? Dat is wat ik je vandaag in deze blog ga vertellen.

Het LinkedIn Algoritme anders?

Zoals de titel al zegt ook LinkedIn maakt gebruik van een algoritme. Al werkt het LinkedIn algoritme net wat anders dan het algoritme op Facebook en Instagram. In mijn ogen loopt LinkedIn nog een beetje achter op Facebook en Instagram. 

Maar dat LinkedIn achterloopt is niet persé iets slechts, sterker nog je kunt dit juist in je voordeel gebruiken. Misschien dat het je wel eens is opgevallen dat berichten op LinkedIn veel sneller een groot bereik kunnen krijgen dan op Facebook en Instagram. De reden hiervan is dan ook dat het algoritme van LinkedIn anders werkt. 

Misschien dat het je al een keer is opgevallen dat op LinkedIn soms berichten die al een paar weken oud zijn in je tijdlijn verschijnen. Dit is natuurlijk een groot verschil met Facebook en Instagram waar je soms een bericht dat een uur oud is al niet meer te zien krijgt in je tijdlijn ondanks dat deze het goed doet op gebied van engagement.

En voorbeeld van zo’n oud bericht is deze onderstaande van Tony Robbins:

LinkedIn Bericht Tony Robbins

Deze bleef steeds terug komen in mijn tijdlijn. Hoe dit precies kan zal duidelijker worden als je het algoritme begrijpt.

Hoe werkt het LinkedIn algoritme?

Hoe het LinkedIn algoritme precies werkt is het meest handige uit te leggen aan de hand van wat er precies gebeurt als jij een bericht ofwel bijdrage op LinkedIn plaatst.

Nadat je een bijdrage op LinkedIn plaatst controleert LinkedIn eerste kwaliteit van jouw bijdrage

Jouw bijdrage kan in één van de volgende categorieën vallen:

  • goedgekeurd
  • lage kwaliteit
  • spam

Aan de hand hiervan wordt bepaald hoeveel mensen jouw bijdrage te zien krijgen. Zoals je waarschijnlijk al vermoedde, als je bericht met goede kwaliteit wordt beoordeeld krijgen de meeste mensen je bericht te zien.

Vervolgens als je bijdrage beoordeeld wordt als goede kwaliteit (waar we vanuit gaan) wordt je bijdrage op de tijdlijn aan een gedeelte van je connecties weergegeven.

Hierna wordt er door het algoritme gekeken hoe je connecties op je bijdrage reageren. In het kort wordt er naar een paar dingen gekeken:

  • Of je bijdrage gelezen/bekeken wordt
  • Of er gereageerd wordt op je bijdrage
  • Of je bijdrage gemarkeerd wordt als spam
  • Of connecties je bijdrage verbergen

LinkedIn Algoritme visuele weergave

Je kunt je voorstellen als je bijdrage goed gelezen/bekeken wordt en als er veel gereageerd wordt op je bijdrage het LinkedIn algoritme dit als een positief iets ziet. En een bijdrage die wordt gemarkeerd als spam of wordt verborgen wordt uiteraard niet meer als goede kwaliteit gezien door het LinkedIn algoritme.

Goede bijdrage

In het eerste geval wordt je bijdrage aan nog meer connecties op je tijdlijn getoond. Daarnaast wordt deze ook nog aan de connecties  van je connecties getoond (Dit zijn jouw tweedegraads connecties). Zolang als je geplaatste bijdrage voor interactie zorgt, zal deze getoond worden op de tijdlijn. Als de tweedegraads connecties van je LinkedIn-netwerk interactie hebben met jouw LinkedIn bericht wordt jouw bericht ook weer getoond aan hun LinkedIn connecties. Op deze manier kun je dus je derdegraads netwerk en zelfs nog verder dan dat bereiken.

Spam

Maar hierboven noemde ik ook dat het zou kunnen dat jouw bijdrage als spam gemarkeerd kan worden. Je kunt je misschien voorstellen dat als dit gebeurt niet veel van je connecties je bericht zullen zien en dat is dus ook exact wat er gebeurt. Het zal niet snel gebeuren dat de LinkedIn-bots jouw content als spam markeren. Dit gebeurt eigenlijk voornamelijk alleen met content die ook echt spam is. Dus zolang jij gewoon normale content plaatst en LinkedIn gebruikt ‘waar het voor bedoeld is’ zal dit niet gebeuren. 

Het enige wat wel kan gebeuren is dat veel van jouw connecties jouw bijdrage als spam markeren. Ook hierbij geldt dat dit niet zo snel zal gebeuren, denk hierbij vooral na wanneer jij een bijdrage als spam zou markeren. Weet je redelijk zeker dat je jouw eigen bijdrage niet als spam zou markeren als dit voorbij zou komen op een ander LinkedIn-account, dan zal dit bij het bijdrage wat je wil gaan plaatsen hoogstwaarschijnlijk niet zo snel gebeuren.

LinkedIn bijdrage gemarkeerd als spam

Hoe gebruik ik deze kennis in mijn voordeel?

Oké, je begrijpt nu hoe het LinkedIn Algoritme werkt. Maar zonder dat je al deze kennis in je voordeel gaat gebruiken is het slechts algemene kennis. Dus ik heb een paar tips voor je, zodat je meteen de opgedane kennis uit deze blog in de praktijk kunt brengen.

    • Probeer rond de piektijden te posten op LinkedIn. Deze Liggen vooral op dinsdag, woensdag en donderdag rond de lunchtijd. Dus ergens tussen 11.00 en 13.00 en dan uiteraard liever om 11.00 een bericht plaatsen dan om 13.00.
    • Bedenk wat jij zelf graag voorbij ziet komen op LinkedIn. Grote kans dat jouw connecties dit ook interessant vinden.
    • Zorg voor afwisseling in de berichten die je plaatst. Kortom: Plaats niet elke week een bericht met bijvoorbeeld een foto van jezelf. Zorg dus dat je niet altijd hetzelfde template gebruikt. Constant in dezelfde vorm posten op LinkedIn zorgt op de iets langere termijn voor een afname in je bereik. Dus plaats berichten met goede afwisseling. Ofwel plaats: video’s, berichten met een foto, berichten zonder een foto, documenten en wissel daarnaast ook af met de inhoud van je bericht. 
    • Zorg dus dat je berichten niet altijd op hetzelfde neerkomen en dus niet altijd het doel hebben om bijvoorbeeld te verkopen of personeel te werven. Ook dit zorgt ervoor dat je bereik op de iets langere termijn afneemt.
    • Bonustip: Als je een uitgaande link post op LinkedIn Zorg dan dat je deze in de reactie plaatst. LinkedIn heeft er baat bij als gebruikers van LinkedIn zolang mogelijk op LinkedIn blijven en een uitgaande link zorgt ervoor dat een gebruiker het platform verlaat. Je kunt vervolgens een link naar je reactie in je bericht plakken (zie onderstaande afbeelding).

Link toevoegen aan linkedin bericht

Conclusie

Het LinkedIn algoritme werkt net iets anders dan de algoritmes op andere platformen. Dit is dan ook de reden dat er soms berichten op je tijdlijn verschijnen die al een paar weken oud zijn.

Bij het plaatsen van een bericht valt je bericht in één van de volgende categorieën:

  • goedgekeurd
  • lage kwaliteit
  • spam

Zodra je bericht is goedgekeurd, wordt het weergegeven aan jouw connecties en zolang als er interactie is met jouw geplaatste bericht, wordt het getoond op de tijdlijn van LinkedIn. Als een connectie reageert op jouw bericht zal jouw bericht ook aan het tweedegraads netwerk worden getoond.

Het belangrijkste wat ik je wil meegeven: Plaats op LinkedIn berichten die jij zelf ook interessant zou vinden, bedenk je op wat voor soort berichten jij ook zou reageren en welke berichten jij als spam zou ervaren. Als je dit in je achterhoofd houdt dan gebruik jij het LinkedIn algoritme in jouw voordeel. Het LinkedIn Algoritme is namelijk zo ingericht dat het de beste ervaring geeft voor de gebruikers van LinkedIn.