Adverteren op Facebook, waarschijnlijk weet je dat deze optie bestaat, maar is dit nou interessant voor jouw bedrijf? Kost dit niet te veel geld? en levert het dan ook meer omzet op? Kort gezegd: Ja, het is interessant (voor letterlijk elk bedrijf). Nee, het hoeft niet veel geld te kosten. En ja het kan zeker meer omzet opleveren (ook meer omzet/winst dan de investering). Er is alleen één grote maar, je hebt de juiste kennis nodig. In dit artikel ga ik je leren wat de juiste basis is.
Facebook business manager
De eerst gemaakte ‘fout’ als bedrijven besluiten te gaan adverteren op facebook (en dit zelf te doen), is dat ze geen gebruik maken van de Facebook business manager. Misschien heb je hier zelfs nog nooit van gehoord, dus daarom zal ik in het kort uitleggen waarom.
Via de business manager van Facebook heb je toegang tot de ads manager van Facebook. In de ads manager van Facebook heb je een heel breed scala aan opties. En adverteren via hier (op de juiste manier) zorgt er dan ook voor dat je veel meer waar voor je geld krijgt, omdat je veel meer kunt testen en veel specifieker kunt testen wat wel en niet werkt.
De allereerste stap om advertising op de juiste manier in te zetten is dus het aanmaken van een business manager account op facebook. Dit kan heel simpel met je persoonlijke inloggegevens via: https://business.facebook.nl
Kom je er niet helemaal aan uit, dan kun je me altijd even mailen op: info@socialmarketingexperts.nl
Naast dat je toegang krijgt tot de ads manager als je, je aanmeldt op de business manager, krijg je ook toegang tot bijvoorbeeld de creator studio en andere marketingtools van Facebook. De creator studio van Facebook kun je gebruiken om berichten in te plannen op Facebook en Instagram.
Juiste campagnedoelstelling
De juiste campagnedoelstelling kiezen is cruciaal voor het slagen voor het wel of niet slagen van jouw facebook advertentie campagne. Nadat je in de Facebook ads manager terecht bent gekomen via de business manager van Facebook en je wil een nieuwe campagne aanmaken is het eerste wat je moet doen een campagnedoelstelling kiezen.
Je hebt elf verschillende doelstellingen waar je uit kunt kiezen en waarschijnlijk zijn er meerdere doelstellingen waarvan je denkt dat ze nuttig kunnen zijn voor jouw campagne. En dan klinkt het misschien logisch om te gaan voor de campagnedoelstelling die zorgt voor de resultaten die je het allerliefste ziet, maar dit is niet altijd de beste keuze. Ik ga je uiteraard uitleggen waarom.
Zoals ik al zei er zijn elf verschillende doelstellingen, dit zijn de volgende:
1. Merkbekendheid: Laat je advertenties zien aan mensen van wie de kans het grootst is dat ze zich de advertenties zullen herinneren.
Heb je net een nieuw bedrijf/pagina en kent jouw doelgroep jouw nog niet? Dan doe je er verstandig aan om eerst binnen jouw doelgroep een tijdje een campagne te draaien op basis van merkbekendheid.
Ga maar na bij jezelf: Je koopt vaak veel liever van een merk/bedrijf wat je kent, dan van een merk/bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord.
2. Bereik: Laat je advertenties aan het maximale aantal mensen zien.
3. Verkeer: Stuur mensen naar een bestemming, zoals een website, app, Facebook-evenement of Messenger-gesprek.
Als je ervoor kiest om mensen naar je website te sturen zorg dan dat je bij optimalisatie en weergave kiest voor weergaven van landingspagina (let op: hiervoor moet je wel een facebook pixel op je website hebben staan).
Het gebeurt namelijk heel vaak dat facebook-gebruikers klikken op een link en vervolgens weer wegklikken en dus nooit op de website terecht komen. Je wil dus dat jouw campagne geoptimaliseerd wordt op zoveel mogelijk weergaven van jouw landingspagina.
4. Betrokkenheid: Genereer meer pagina-vind-ik-leuks, reacties op evenementen of berichten, opmerkingen of deelacties.
5. App-installaties: Laat je advertentie zien aan mensen die het meest waarschijnlijk je app downloaden en er interactie mee hebben.
6. Videoweergaven: Laat mensen videoadvertenties zien.
Het lijkt misschien logisch om een video te laten zien via een andere campagnedoelstelling, maar vaak is dit niet verstandiger. Facebook baseert alles op data en als je kiest voor videoweergaven wordt de video die jij in je campagne gebruikt ook echt door het meeste mensen gekeken, meer dan dat je een andere campagnedoelstelling zou kiezen.
7. Leads genereren: Verzamel leads voor je bedrijf of merk.
Als je kiest voor het generen van leads, dan betekent dit dat je een advertentie draait op facebook met daarachter meteen een lead formulier. Facebook-gebruikers worden dus niet van Facebook afgestuurd. Dit is dus vooral handig als je bijvoorbeeld geen website hebt. Of geen landingspagina voor de leads die je wil generen.
8. Chatberichten: Zorg dat meer mensen chatberichten naar je bedrijf sturen via Messenger en Instagram Direct.
9. Conversies: Laat je advertenties zien aan mensen van wie de kans het grootst is dat ze waardevolle acties uitvoeren, zoals het doen van een aankoop of het toevoegen van betalingsgegevens, op je website, in je app of in Messenger.
Conversies lijken en zijn super interessant, maar hier kun je alleen iets mee als je minstens 50 conversies hebt van de conversie waarvan jij kiest om je campagne op te richten.
- Je kunt bijvoorbeeld kiezen om je campagne te optimaliseren op meer verkopen, maar dan moet je dus minstens 50 verkopen (conversies) per week hebben.
- Heb je dit niet kun je een stapje terug doen en bijvoorbeeld optimaliseren op doorklikken naar betaalpagina, of als je dit ook niet hebt op toevoegen aan winkelmandje.
Heb je überhaupt niet genoeg conversies kies er dan voor om meer verkeer naar je website toe te sturen en zit niet toch nog in op conversies, want dit is in principe geldverspilling.
Let op: Om conversie als campagnedoel in te kunnen stellen heb je een Facebook pixel nodig.
10. Verkopen uit catalogus: Gebruik je doelgroep om mensen advertenties te laten zien met artikelen uit je catalogus.
11. Winkelverkeer: Toon je advertentie aan mensen die het meest waarschijnlijk je fysieke winkels bezoeken wanneer ze in de buurt zijn.
De Facebook Pixel
Als je adverteren op Facebook echt goed wil inzetten dan is een Facebook pixel van ‘levensbelang’. Zonder pixel kun je je campagne niet goed optimaliseren en zie je alleen de minimale data uit je campagne.
Een Facebook pixel is een stukje code wat je op je website zet, die registreert welke bezoekers (gekoppeld aan hun facebook profiel) op jouw website komen en wat ze precies doen.
Dit is natuurlijk super waardevol voor jou om te weten. Want dit betekent bijvoorbeeld dat je alle klanten die op een specifieke pagina van bijvoorbeeld een product of dienst zijn geweest, maar vervolgens deze dienst niet afnemen of het product niet hebben gekocht, een specifieke advertentie kunt laten zien.
Zo’n advertentie zorgt er dus voor dat je weer extra verkopen genereert.
Daarnaast kun je de Facebook pixel nog op veel meer andere manieren inzetten. Je kunt dankzij de Facebook pixel bijvoorbeeld een doelgroep aanmaken die heel erg lijkt op de website bezoekers die jouw product of dienst wel hebben gekocht. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat als je een doelgroep hebt die heel erg lijkt op de website bezoekers die klant zijn geworden, dat dit ertoe zal leiden dat je nog veel meer klanten binnen kunt halen via je Facebook advertenties.
Kortom: Zorg ervoor dat je gebruik maakt van de business manager van Facebook, om toegang te krijgen tot alle mogelijkheden die Facebook biedt op het gebied van adverteren. En krijg daarnaast ook nog toegang tot alle andere marketingtools die Facebook te bieden heeft.
Zodra je een business manager account hebt en een advertentie gaat aanmaken in de ads manager is het eerste wat je moet doen de juiste campagnedoelstelling kiezen. Let hierbij op dat de doelstelling die de beste keuze lijkt, niet altijd de beste keuze is.
- Zo heb je voor conversies minstens 50 conversies van de specifieke conversie waar jij je campagne op optimaliseert nodig en een Facebook pixel.
- En als je een video in je advertentie wil laten zien is het vrijwel altijd verstandig om te gaan voor de campagnedoelstelling: videoweergaven.
Om te zorgen dat je echt waar voor je geld krijgt, doe je er verstandig aan om een Facebook Pixel op je website te zetten. Dit zodat alle data van je websitebezoekers nog betere campagnes kunt draaien op Facebook en nog meer waarde kunt halen uit elke euro die je investeert.
Belangrijk is om te onthouden als jij je social media echt naar een hoger level wil tillen, dan is het zeker interessant om te adverteren op Facebook. Onthoud dat zolang je niet betaalt voor het product, dat je het product bent. En door te adverteren zorg je dus dat je het product hebt.