Klantcase: The Wedding DJ

Van hobby DJ tot succesvolle franchise formule

0
Potentiële bruidsparen bereikt
0
Leads
0
€ per lead
0
mln impressies

Sinds 2017 ondersteunen wij The Wedding DJ (voorheen bekend onder A&M audio) met het gericht adverteren op Facebook & Instagram. The Wedding DJ is bij ons terecht gekomen doordat ze op zoek waren naar mogelijkheden om meer aanvragen te realiseren.

In het prille begin van onze samenwerking was The Wedding DJ nog actief onder de naam A&M audio en bestond uit één DJ, namelijk de eigenaar zelf: Albert Verwater. Inmiddels bestaat het bedrijf 7 jaar na de start van onze samenwerking uit maar liefst 6 franchisenemers die door het hele land spetterende huwelijksfeesten verzorgen. Benieuwd hoe we hier met social media aan bij hebben kunnen dragen? Lees dan snel verder!

De vraag van de klant

Een belangrijke vraag vanuit The Wedding DJ was het vergroten van de bekendheid van het bedrijf. Er werden vooral gerichte saleskanalen ingezet zoals beurzen of samenwerkingen met trouwlocaties. Tot op dat moment werd er echter nog weinig gedaan aan het verhogen van bekendheid onder potentiële bruidsparen. 

Om hier vanuit social media aan bij te dragen hebben we advertentiecampagnes opgezet waarmee we met name video content hebben gebruikt om de sfeer van de huwelijksfeesten goed over te brengen. Daarnaast hebben we short-form video content en statische materiaal met bijvoorbeeld reviews van bruidsparen ingezet om concrete conversies te realiseren.

Aanpak

Voor het verhogen van de bekendheid van je merk of bedrijf zijn een aantal zaken van belang, namelijk: frequentie, herinnering en bereik. Social Marketing Experts is aan de slag gegaan om ervoor te zorgen dat we met gerichte campagnes op Facebook en Instagram maximale impact hebben kunnen maken op het verhogen van de bekendheid van The Wedding DJ. Dit hebben we op de drie genoemde pijlers als volgt gedaan:

Frequentie: We zorgen ervoor dat we de doelgroep vaak genoeg bereiken, maar zorgen er tevens voor dat de frequentie van het aantal keren dat de doelgroep de advertentie ziet ook niet te hoog oploopt. Een te hoge frequentie kan ervoor zorgen dat mensen je advertentie irritant gaan vinden. Dit kan als gevolg hebben dat je advertentie gerapporteerd wordt naar Facebook of dat mensen bijvoorbeeld een negatieve reactie achterlaten. In beide gevallen heeft dit een negatief effect op je campagneresultaten. Facebook heeft diverse grootschalige onderzoeken gedaan die wij gebruiken om een ideale contactfrequentie te bepalen.

Herinnering: Wanneer het gaat om verhogen van naamsbekendheid dan is herinnering de belangrijkste pijler. In Facebook en Instagram is deze kpi te vinden onder ‘ad recall lift’. Ad recall lift is de stijging van het aantal mensen binnen je doelgroep dat je advertenties heeft onthouden. Om ervoor te zorgen dat je bedrijfsnaam of merk bij je doelgroep blijft hangen is een goed resultaat op deze kpi dus zeker van belang. Je wil immers dan jij als bedrijf direct naar boven komt als men aan jouw dienstverlening of product denkt. Ga voor jezelf maar eens na.. Stel dat je een sterretje in je autoruit hebt, welke aanbieders komen er dan direct bij je naar boven? Wanneer je doelgroep aan jouw product of dienst denkt wil je in dat rijtje komen te staan. Maar hoe hebben we dat voor The Wedding DJ aangepakt?

Het feit of je doelgroep je advertentie en naam blijft onthouden is vooral afhankelijk van de content die je gebruikt. Hoe meer deze opvalt en hoe langer je hiermee de aandacht vast kunt houden hoe groter de impact is op het verhogen van je naamsbekendheid. Bij de start van The Wedding DJ hebben we dit o.a. gedaan door het adverteren van een video waarin een dame te zien is met de nodige camera-ervaring die potentiële bruidsparen meeneemt op locatie tijdens een huwelijksfeest. Door in de video een compleet verhaal te vertellen wisten we met deze video lang de aandacht van de kijker vast te houden en dus impact te maken op het verhogen van de bekendheid van The Wedding DJ. De gemiddelde kijktijd van de video was 9 seconden, wat voor socialmedia-advertenties erg lang is. Op de doelstelling merkbekendheid doe je het met een gemiddelde van 3 sec. al erg goed. Daarnaast had deze video een enorm hoog uitkijkpercentage van maar liefst 25%. Dit terwijl de video meer dan 2 minuten lang is. 

Concurrentie: Op social media is veel concurrentie binnen aanbieders van producten en diensten aan toekomstige bruidsparen. Dit heeft er vooral mee te maken dat de periode waarin iemand aan het oriënteren is voor een aankomende bruiloft kort is en veel bedrijven gebruik maken van exact dezelfde targeting om dezelfde mensen te bereiken. Dit drijft de prijs van de advertenties op, waardoor het lastig kan zijn om campagnes rendabel te krijgen. Wij hebben uiteindelijk met een unieke targeting strategie ervoor gezorgd dat wij meer potentiële bruidsparen wisten te bereiken tegen lagere kosten waardoor we snel een goede ROI (return-on-investement) op onze campagnes hadden.

Conversie: Het uiteindelijke doel van The Wedding DJ was initieel natuurlijk om zoveel mogelijk aanvragen uit social media te genereren. Dit is zeker gelukt! Ook hierin hebben we een unieke methode gevonden waarmee we ervoor kunnen zorgen dat toekomstige bruidsparen al heel snel in de oriëntatie fase hun contactgegevens achterlaten. Deze contactgegevens worden gebruikt in een geautomatiseerde e-mail funnel waarmee uiteindelijk 25% converteert naar een daadwerkelijke aankoop!

Ben je benieuwd welke strategie we succesvol inzetten voor The Wedding DJ, maar daarnaast ook voor andere aanbieders in de trouwbranche en wil je de mogelijkheden bekijken om dit voor je eigen bedrijf in te zetten? Neem dan contact met ons op.

Meer cases